• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4809 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ آذر

مينو محرز، محقق اصلي پروژه توليد واكسن كروناي ايراني اعلام كرد

واكسن ايراني كرونا در فاز آزمايش انساني قرار گرفت

   افراد داوطلب آزمايش بايد ۱۸ تا ۵۰ ساله و سالم باشند، بيماري خاصي نداشته باشند، قبلا به كرونا مبتلا نشده باشند و تست كوويد۱۹ آنها هم منفي باشد

   ۱۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دز در يك مرحله و حدود ۲۰ ميليون دز واكسن در مرحله بعد رزرو شده است

   پنج فروند هواپيماي مورد نياز واردات واكسن آماده شده است

 

گروه اجتماعي| وزير بهداشت دو روز قبل در پاسخ به آخرين وضعيت توليد واكسن كرونا در ايران، وعده داد كه «كاري خواهيم كرد كارستان كه دنيا آن را خواهد ديد.»

كارستاني كه وزير بهداشت درباره آن وعده داد، همان توضيحاتي است كه ديروز توسط مينو محرز؛ محقق اصلي پروژه توليد واكسن كروناي ايراني و عضو كميته علمي ستاد ملي مقابله با كرونا مطرح شد و اين متخصص عفوني در گقت و گو با ايسنا ضمن اعلام اينكه واكسن كروناي ايراني به تازگي مجوز سازمان غذا و دارو و كميته اخلاق را براي ورود به فاز مطالعات انساني دريافت كرده، افزود: «اگر نتايج مطالعات انساني اين واكسن هم مانند فاز حيواني آن خوب و موفقيت‌آميز باشد، اميدواريم تا اواخر تير ماه به توليد برسد. واكسن كروناي توليد شده، در واقع ويروس ضعيف شده و مانند واكسن‌هايي است كه در كشورهاي چين و روسيه ساخته شده است. مطالعات حيواني اين واكسن، نتيجه‌بخش بوده و بر موش، خرگوش و ميمون آزمايش شده كه بعد از پايان مطالعات حيواني و نتايج موفق آن، مستندات به سازمان غذا و دارو ارايه شد كه مورد تاييد اين سازمان قرار گرفت و كميته اخلاق هم مجوز آغاز مطالعات انساني آن را ارايه داه است و بايد كلينيكال ترايال انساني اين واكسن را كه سه مرحله دارد، آغاز كنيم.»
محرز درباره انتخاب داوطلبان براي آزمايش انساني واكسن كرونا ادامه داد: «افراد داوطلب بايد بين ۱۸ تا ۵۰ سال بوده، سالم باشند، بيماري خاصي نداشته باشند، قبلا به كرونا مبتلا نشده باشند و تست كوويد۱۹ آنها هم منفي باشد. آنها بايد واكسن را در دو دز تزريق كنند و مطالعه انساني آن بايد در سه مرحله انجام شود تا اگر در اين آزمايش‌ها هم، واكسن هم مصون بود و هم موثر بود، بتواند به توليد برسد. ايمني اين واكسن در بخش حيواني خوب بوده و بالاي ۷۰ درصد ايمني داشته و اگر خيلي خوشبينانه فكر كنيم، در سال جديد و اواخر بهار مي‌توانيم اين واكسن را داشته باشيم. واكسن‌هاي كرونايي هم كه در دنيا آماده شده تا بخواهد به دست ما برسد، زودتر از تير ماه نخواهد بود. ان‌شاءالله واكسن خودمان هم تا همان زمان يعني تا تير ماه نتيجه خواهد داد.» اما اتكاي وزارت بهداشت صرفا به توليد داخلي نيست و علاوه بر اينكه به گفته محرز، واكسن توليد ايران، زودتر از تير ماه به دست مردم نمي‌رسد، تمهيداتي هم براي واردات واكسن در نظر گرفته شده از جمله اينكه ديروز، عليرضا رييسي، سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا هم خبر داد: دو شركت دانش‌بنيان در حال تلاش هستند و از طريق ديگر و عضويت در صندوق كووكس هم ۱۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دز در يك مرحله و حدود ۲۰ ميليون دز در مرحله بعد رزرو كرديم. از امريكا هيچ چيز بعيد نيست اما كووكس متعهد شده تا واكسن رزرو شده به دست ما برسد كه در مسير توليد و واردات همزمان در حال تلاش هستيم. البته حتي كشورهايي هم كه واكسيناسيون را آغاز كردند نبايد از رعايت نكات بهداشتي غافل شوند.»
 چند روز قبل هم معاون وزير راه و شهرسازي ضمن اعلام برگزاري اولين جلسه آمادگي براي حمل، انتقال و نگهداري واكسن كوويد 19 وارداتي به كشور گفت: «تعداد پنج فروند هواپيماي مورد نياز واردات واكسن را آماده كرده‌ايم و در حال بررسي هستيم كه در هر هواپيما چند تن يخ خشك بايد تعبيه شود كه هواپيماها امكان واردات واكسن را داشته باشند. در فرودگاه‌ها هم مكان‌هاي مناسب براي نگهداري اين محموله تعيين شد كه اين مكان‌ها بايد دماي منهاي 60 درجه داشته باشند. همچنين تعداد هواپيماهايي كه توانايي حمل يخ خشك دارند را هم مشخص كرديم و با كارخانه يخ خشك هماهنگي‌هاي لازم و با وزارت بهداشت هم مكاتبه‌اي انجام داديم كه معيارهاي فني خود را براي جابه‌جايي محموله واكسن به وزارت راه اعلام كنند. ما براي واردات حجم بالاي واكسن ظرفيت را آماده كرده‌ايم و تعداد هواپيماهاي قادر به جابه‌جايي واكسن و محل نگهداري واكسن هم جوابگوي حجم بالاي واردات واكسن خواهد بود. هواپيماهاي كارگو مي‌توانند اين محموله را جابه‌جا كنند و شركت هواپيمايي ايران‌اير يك فروند هواپيماي كارگو دارد كه امكان الحاق سه فروند ديگر را براي واردات واكسن كرونا خواهد داشت. در واقع، هواپيماهاي پهن‌پيكر براي مدت زمان كوتاه مي‌توانند به هواپيماهاي كارگو براي واردات واكسن كرونا تبديل شوند و از اين لحاظ مشكلي نداريم.» به دنبال اين اظهارات، مسعود مرداني؛ عضو كميته علمي مقابله با كرونا هم در توضيح ميزان مصونيت ايجاد شده بر اثر واكسن گفت: «مي‌توانيم با اولويت‌بندي، گروه‌هاي پرخطر را با واكسن وارداتي و سپس عموم مردم را با واكسن ايراني در مقابل ويروس كرونا واكسينه كنيم. در حال حاضر بيش از ۱۵۰ كمپاني بزرگ دنيا با تمام سرمايه كار مي‌كنند تا اين واكسن را به دنيا عرضه كنند. مثلا كشور چين الان چهار واكسن، روسيه و امريكا هر كدام دو واكسن، اتحاديه اروپا چند واكسن را به دنيا عرضه كردند كه همه آنها جواب داده و شايد تا يكي، دو هفته آينده سازمان جهاني بهداشت اجازه استفاده به خيلي از كشورهاي دنيا به صورت عمومي بدهد و اين جاي اميدواري است كه مردم دنيا هم بايد به آن اميدوار باشند. كوشش دانشمندان جمهوري اسلامي ايران نيز از ابتداي اين قضيه تا به حال براي ساخت واكسن ادامه دارد ولي قبل از اينكه حتي واكسن ما تهيه شود، كووكس كه يك ارگان زير نظر سازمان جهاني بهداشت است و در حال حاضر دوسوم كشورهاي دنيا در آن ثبت‌نام كردند و وظيفه‌اش اين است كه از طريق كمك‌هاي مردمي كشورهاي ثروتمند، واكسن را در اختيار كشورهايي كه اصلا ممكن است تكنولوژي ساخت واكسن را نداشته باشند يا پول خريد آن را نداشته باشند بگذارد، اين واكسن را توزيع خواهد كرد و ايران هم يكي از كشورهايي است كه عضو اين نهاد است و سازمان جهاني بهداشت موظف است اين واكسن را در اختيار ايران هم قرار دهد، اما قرار نيست كه در همان ابتدا به همه ۸۰ ميليون نفر همزمان واكسن بزنيم. چنانكه سازمان جهاني بهداشت نيز اولويت‌بندي دارد كه در مرحله اول اولويت با پرسنل پزشكي، افراد بالاي ۶۵ سال و گروه‌هاي پرخطر است. اگر بتوانيم با واكسن وارداتي حداقل ۲۰ درصد جمعيت در اولويت را ايمن كنيم، واكسن توليد داخل هم به بازار خواهد آمد تا جمعيت بيشتري را تحت پوشش قرار دهد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون